Vanlige spørsmål – infoskjermene

I denne artikkelen lister vi opp og svarer på de mest stilte spørsmålene som har kommet angående de nye infoskjermene i oppgangene.

Styretavla

Hva skal vi med disse infoskjermene når vi allerede har så mange andre informasjonskanaler i borettslaget fra før?

Styret oppfatter at det er et stort behov for informasjon om det som til enhver tid foregår i borettslaget. Vi har mange kanaler for å informere som blant annet inkluderer nettsidene våre, Facebook-siden vår, e-post, infoskriv i postkassa, SMS og nyhetsbrev.

Vi vet at mange av beboerne våre ikke benytter seg av nettsidene våre, spesielt flere eldre har uttrykt bekymring for at de ikke får med seg det som publiseres der. I tillegg er det også mange som ikke har tegnet seg for SMS-tjenesten. Det er heller ikke alle som er på Facebook.

Oppslag i blokkene og rundskriv i postkassene er en effektiv kanal som når mange, men det er svært ressurskrevende og vi opplever at oppslag blir fjernet fra tavlene uten at vi er klar over det.

Fordelen med en infoskjerm er at vi når mange beboere raskt og effektivt. Vaktmester eller styret kan fortløpende publisere statusoppdateringer på saker som er under utvikling og velge om informasjonen skal vises i en eller flere blokker med et tastetrykk.

Du har også mulighet til å publisere meldinger til din boligblokk ved å sende en SMS til det nummeret som står på skjermen. På den måten kan du for eksempel varsle om planlagte oppussingsarbeider eller det kommende 50-årslaget som avholdes neste helg.

Hvorfor fikk ikke beboerne mene noe om dette før beslutningen ble tatt?

Styret er valgt av generalforsamlingen til å forvalte borettslagets midler, sørge for forsvarlig drift og vedlikehold og tar veldig mange beslutninger på vegne av beboerne i løpet av et år. Innkjøp av infoskjermer til inngangspartiene våre er å anse som en mindre økonomisk investering og oppgradering av de allerede eksisterende oppslagstavlene. Det er generalforsamlingen som er det demokratiske beslutningsorganet i borettslaget, og det er kun unntaksvis i forbindelse med større investeringer og omfattende vedlikehold som innebærer kjøp/salg av eiendom eller låneopptak at det blir innkalt til ekstraordinære generalforsamlinger.

Det vil alltid være ulike synspunkter på de estetiske aspektene ved innkjøp av for eksempel benker, tavler eller postkasser. Styret må derfor etter best evne forsøke å ta beslutninger til beste for beboerne og finne den løsningen som vi tror flest blir fornøyd med.

Det kan se ut som om alt av informasjon blir synlig fra utsiden av blokka. Er dette forsvarlig?

Hovedsakelig kommer vi til å publisere informasjon som også er offentlig tilgjengelig på nettsidene våre, men fordelen er at dette er en kanal som enkelt når alle i borettslaget – ikke bare de som oppsøker hovinborettslag.no eller FB-siden vår.

Informasjon som vil komme på infoskjermene kan være løpende oppdateringer om driftsstans på heis (i nr. 32), utsetting av containere, stenging av vann etc.

Det er ikke snakk om publisering av sensitiv informasjon på tavlene.

Vi vurderer innholdet som blir publisert fortløpende.

Skal det virkelig være reklame i inngangspartiet vårt, eller er dette noe dere kan velge bort?

Per i dag er det ikke mulig å velge bort reklame på skjermene.

Leverandøren av tjenesten, Styretavla, har lovet at reklamen som vises på skjermene skal være mest mulig lokalt tilpasset. Det er ikke mulig for store globale aktører å kjøpe reklameplasseringer her. Det er kun en begrenset del av skjermen som er satt av til reklame.

Reklame er en del av finansieringen av forretningsideen og driften til leverandøren av infoskjermen. Vi har undersøkt både priser og betingelser fra flere leverandører. En av grunnene til at vi valgte Styretavla er at de har satt klare begrensninger og føringer på andel reklame per skjerm, i tillegg til at de prioriterer lokale annonsører. De er også den eneste leverandøren styret har funnet som også inkluderer en løsning der beboerne kan sende inn oppslag til skjermen per SMS.

Hva koster infoskjermene for borettslaget?

Styret har inngått en avtale om innkjøp av 54 skjermer med stålramme og beskyttelsesglass inkludert levering og montering for kr 7 900,- per oppgang. Dette er en svært gunstig avtale da monteringskostnadene inkludert elektrisk installasjon i seg selv er en betydelig kostnad, i tillegg til verdien på selve skjermen.

I tillegg kommer en årlig kostnad på 750,– per skjerm til service og nett. Dette inkluderer lisens for bruk av den medfølgende programvaren som også inkluderer en egen SMS-løsning for beboerne.