Digital-TV og fibernett

Installasjon av fibernett og nytt utstyr

Oppdatert 17. februar
 
Installasjonspartneren vår, Netel, er nå i gang med å bytte utstyr inne i hver enkelt leilighet.
 
Under kan du se en tentativ plan for installering. Vi gjør oppmerksom på at listen kun er veiledende, det er lapp på dør/postkasse som er endelig beskjed.
 
Om du vet du skal være bortreist eller lignende i perioden frem mot 1. april, kan det være lurt å ta en titt på listen.
 
 
Hvis tiden ikke passer for deg, er det fint om du kan alliere deg med en nabo som kan ha nøkkelen din, eventuelt kan du merke den godt og legge den hos vaktmesteren.
 
Dersom verken oppsatt dato eller nøkkelpass lar seg gjøre, kan du ringe Bjørn Erik i Netel på 94796971 for å avtale ny tid. Vi håper likevel flest mulig kan tilpasse seg original plan, da det er mange leiligheter som skal besøkes.
 

Lån av Vaskeriet ved behov

Siden mange husstander har en eller flere hjemme på dagtid, åpner vi Vaskeriet for de som har sammenfallende møter eller må oppholde seg andre steder mens arbeidet pågår.
 
Vaskeriet har trådløst internett, toalett, bord og stoler. Send en e-post med dato og tid til styret dersom du ønsker å benytte Vaskeriet .
 

Hvor lang tid tar installasjonen og hva skal gjøres?

Netel beregner opp mot 30 min for den tekniske installasjonen pluss eventuell tid for opplæring av fjernkontroll, tilkobling av pc til nytt nettverk etc.
 
Av utstyr som byttes i leilighetene er det TV-dekoder og den trådløse ruteren. Den minste hvite boksen (grensesnittboks) kan og vil bli gjenbrukt med ny leverandør.
 
Netel vil ta med seg gammelt utstyr fra hver enkelt leilighet.
 
Ta kontakt med styret dersom du har generelle spørsmål. Bytte av oppsatt tid for installasjon avtales med Netel.
 
 

Etter installasjonen

Når installasjonen er fullført, opphører tjenestene fra Altibox. MEN: Alle betaler til Viken/Altibox frem til 1. april. Dette gjelder selv om du er oppe med HomeNet lenge før 1. april.
 
Dette betyr IKKE at du må betale til HomeNet i tillegg. Oppstart for fakturering er 1. april for de om har valgt TV, og oppstart fakturering av fiber er over felleskostnadene fra samme dato, og dette siste erstatter andelen som i dag går til Altibox.
 
Hvis du opplever problemer etter at installasjonen er gjennomført, ta kontakt med HomeNet support direkte for feilsøking. I tillegg til å få rettet eventuelle feil får HomeNet support loggført henvendelsen. HomeNet support nås på 38 99 01 00. Hvis du fortsatt skulle ha behov for noe etter at du har snakket med HomeNet, ta kontakt med styret på hovin.borettslag@gmail.com. Du kan også sende melding på Vibbo eller direkte melding på Facebook.
 

Avtalen med Viken fiber og Altibox er utløpt, og ny leverandør fra 1. april er HomeNet. Styret har sagt opp alle abonnementer på vegne av beboerne, så det trenger dere ikke tenke på.
 
Fram til HomeNet overtar, er det fortsatt Viken fiber/Altibox som leverer digital-TV og internett. Se nederst på denne siden hvis du har behov for tjenester fra dem i perioden fram til 1. april.
 

Navnet på kollektiv pakke fra HomeNet er Home_collective Surf.

  • Internett: Giga 1000/1000
  • TV: Valgfritt
  • Oppstartsdato: 01.04.2021

Du må registrere deg på nett før 20. januar 2021.

Registrer deg på homenet.no/hovin innen fristen for å sikre at vi får alt klart før oppkobling.

Prisoversikt

Internett

Internett Giga (1000/1000): 155, – (faktureres over felleskostnader)

TV

  • RiksTV Favoritter: 199, –*
  • RiksTV Basis: 299, –*
  • RiksTV Rikspakken: 399, –*
  • Viasat Mini: 199, –
  • Viasat Basis: 299, –

*Dette er kampanjepriser som gjelder for nye kunder og en avtaleperiode på 12 mnd.

Oversikt over kanalene finner du på www.rikstv.no og www.viasat.no

Legg merke til at vi har egne priser som gjelder Hovin, dermed stemmer ikke prisene som er oppgitt offentlig på deres nettsider for oss. 

Trenger du hjelp til å velge TV-pakke, eller har du andre spørsmål?

Du er hjertelig velkommen til å ta kontakt med kundeservice hos HomeNet på 38 99 01 00.

Du kan også ta kontakt på telefon, chat eller e-post. Se homenet.no for kontaktinformasjon.

Hvis du ønsker mer inngående informasjon om TV-kanaler, kan du ta direkte kontakt med:

Riks TV: 210 10 210

Viasat: 21 95 28 28

Trenger du likevel mer personlig hjelp utover kontaktpunktene som er oppgitt ovenfor, ta kontakt med styret på telefon eller e-post

Informasjon om Viken Fiber

Hvis du har behov for tjenester fra nåværende leverandør i perioden fram til 1. april:

Ta kontakt med Viken Fiber for å få utlevert en tv-boks/dekoder, som blir betalt over fellesutgiftene. Det er den minste tv-pakken som er inkludert i husleien. Hvis du ønsker internett eller større TV-pakke kan du bestille dette samtidig. Dette betaler du for selv.

Hvis du ønsker du å oppgradere i ettertid, ringer du til kundeservice på 21 45 45 00.

Tillegg:

  • Mellomlegg TV Basis – for deg som ønsker flere kanaler: 179,– (gir kundene 50 poeng og valgfrihet)
  • Ekstra dekoder: 59,–
  • PVR-tjeneste: 79,–
  • Telefon: 140,–

Alle priser er pr. mnd.

Internett
Viken Fiber/Altibox tilbyr fibernett med hastigheter helt opp i 1000 Mbps (avhengig av utstyr). Dette kan du bestille samtidig som du bestiller dekoder eller ved å oppgradere senere.

Fibernettet ble lagt i 2014 og ble tilgjengelig for beboere fra 2015. Vi har bindingsavtale frem til 1.1.2020.

Priser
I forbindelse med valg av Altibox som leverandør fikk vi i borettslaget følgende priser på nettabonnement, hvis du ønsker å bestille dette:

  • Internett 80/80 Mbit/s kr 349,-
  • Internett 200/200 Mbit/s kr 399,-
  • Internett 500/500 Mbit/s kr 499,-
  • Internett 1000/1000 Mbit/s kr 599,-

Ta kontakt med styret på e-post hvis du ikke får oppgitte priser.

Lurer du på hvorfor vi ikke har en større kollektiv avtale?
Det er fordi vi vet at dere som beboere har ulike behov, og at det da ikke passer med en lik avtale for alle. Vi har i stedet fokusert på at borettslaget har fasilitert fiber-utbyggingen gjennom å opprette den minste tv-pakkeavtalen i 5 år for alle boenhetene, uten at det koster mer for hver enkelt i fellesutgifter.

Ulike behov
Vi har mange beboere om kun vil ha raskest internett fordi de streamer alt de ser via nettet og ulike løsninger for dette (Apple-tv, chromecast, smart-tv, PS4 etc). Vi har beboere som liker å ha alle kanaler tilgjengelig via tv-boksen. Vi har også noen som ikke vil ha tv, men bare litt internett og noen som vil ha litt tv men ikke internett. Hvis vi skulle betalt for alt dette over fellesutgiftene, hadde den blitt mye høyere, uten at vi vet om du har bruk for det.

Kjapt internett koster alltid litt
Avtaler man gjør kollektivt fordrer ofte at du uansett må betale ekstra for raskere internetthastighet (grunnpakkene er veldig små), så «vinninga går ofte opp i spinninga».

Kom gjerne med tilbakemelding
Vi i styret er alltid mottakelige for saklige innspill på hvordan vi kan gjøre flest mulig fornøyde, så det er bare å sende en e-post om du har noe du vil ta opp når det gjelder dette.